Als je steeds meer uitgescholden wordt | |
Naar
Homepage Naar Preekarchief Naar Weblog |
Schelden
doet geen
pijn, zegt men. Maar dat is niet waar. Woorden kunnen wonden in je ziel
slaan. Het
doel van het schelden bij de kruisiging van Jezus is duidelijk. Jezus
moet
kapot. Jezus is gevangengenomen en gekruisigd, en nu moet hij ook
geestelijk
kapot. Alles waarin hij geloofd heeft en waar hij voor staat moet er
aan. En
dus proberen ze hem zo belachelijk mogelijk te maken. De omstanders bij
het
kruis schelden hem uit: ‘Hij heeft zijn vertrouwen in God gesteld, laat
die hem
dan nu redden’. Je hebt niet zo gemakkelijk een antwoord op die
woorden. Het
doelbewust
mensen in het nauw drijven en vermoorden, omdat ze op een of andere
manier een
ergernis zijn, is van alle tijden. De tekst uit de Wijsheid van Salomo
die we
zo meteen lezen is een tijd voor het leven van Jezus geschreven. Maar
alles wat
daar verteld wordt over het pesten, uitdagen en uiteindelijk vermoorden
van
rechtvaardige mensen komt zo terug in de geschiedenis van de
kruisiging. Toen
speelde het, in het leven van Jezus speelde het en het speelt ook nu. Laten
we de rechtvaardige die in armoede leeft uitbuiten, laten we de weduwe
niet
ontzien en ons niet bekommeren om de grijze haren van iemand op hoge
leeftijd.
11 Onze kracht zal bepalen wat gerechtigheid is, want iets dat
zwak is
heeft geen waarde. 12 Laten we de rechtvaardige in het nauw
drijven, want
hij is ons alleen maar tot last. Hij dwarsboomt ons in alles wat we
doen, hij
verwijt ons dat we de wet overtreden en houdt ons voor dat we
verloochenen wat
ons geleerd is. 13 Hij beweert over kennis van God te
beschikken en noemt
zich kind van de Heer. 14 Hij is een levende aanklacht tegen
onze
opvattingen geworden. Zijn verschijning alleen al is ons een doorn in
het
oog, omdat hij anders leeft dan anderen en zich afwijkend
gedraagt.
16 Wij zijn in zijn ogen minderwaardig en hij mijdt onze
levenswijze alsof
die besmet is. Hij geeft hoog op van de bestemming van rechtvaardige
mensen en
beroemt zich erop dat God zijn vader is. 17 Laten
we zien of hij gelijk heeft en afwachten wat er bij zijn dood gebeurt.
18 Als de rechtvaardige echt een zoon van God is, zal die hem
toch te hulp
komen en hem uit de greep van zijn vijanden redden? 19 Laten
we hem aan
geweld en marteling onderwerpen om zijn oprechtheid te leren kennen,
laten we
zijn uithoudingsvermogen op de proef stellen. 20 We zullen hem
veroordelen
tot een vernederende dood, want hij beweert toch dat hij gered zal
worden? 21 Aldus
de gedachtegang van de goddelozen. Maar ze vergissen zich, verblind als
ze zijn
door hun slechtheid. 22 Ze zijn niet bekend met Gods geheimen:
ze
verwachten niet dat vroomheid beloond wordt en geloven niet dat wie
onberispelijk leeft, gelauwerd wordt. Het
is
verbazingwekkend hoe pijnlijk nauwkeurig onze tijd geschetst wordt in
de
Wijsheid van Salomo. Het levensmotto van onze tijd wordt precies
beschreven.
Het leven is kort. We zijn bij toeval ontstaan en straks gaan we
allemaal toch
dood. Laten we dus vooral genieten. Nu
is er op zich niets tegen genieten van het leven. Feest vieren, rust
nemen, het
zijn de prachtige momenten in het leven. Maar het gaat verkeerd als je
er je
leven op inricht. Als plezier hebben het doel wordt van je leven. Dan
is het
nooit genoeg, dan wil je steeds meer. Er
ontstaat een gulzigheid bij je, die je anderen doet vergeten. Je ziet
ze niet
meer staan, je wordt onverschillig voor hen. Of erger: je ziet ze als
jouw
concurrenten. Mensen die jou afnemen wat jij wilt hebben. En hoe kom je
dan nog
aan je plezier. Door het van hen af te nemen. Door met kracht en macht
de
anderen weg te duwen. En je ontdekt dat jij met je macht de wereld
regeert. Het
is jouw sterkte die er voor zorgt dat je aan je trekken komt. Jezus
belichaamt een andere manier van leven. Daarom roept hij agressie op.
Zijn
kruisiging is niet alleen een complot van Romeinen en hogepriesters die
zich in
het nauw gedreven voelen. Bij zijn kruisiging ontlaadt zich ook een
woede van
mensen op hem, die zich door hem aangevallen voelen. Zelfs als Jezus
zijn mond
houdt, voelen de mensen zich aangeklaagd, omdat er ergens een stemmetje
in hun
geweten is die zegt dat hij gelijk heeft.
Ze kijken met plezier toe hoe hij geslagen en
gemarteld wordt en ze schelden
hem uit. Ze proberen hem zo belachelijk mogelijk te maken. Anderen
heeft hij gered, roepen de oversten van het joodse volk. Maar kijk
eens...zichzelf redden kan hij niet. Dat is toch het eerste wat een
mens moet
kunnen. Als je niet
eens voor jezelf kan
opkomen... Wat ben je dan een zielig figuurtje. Publieke
spot, zoals hier bij Jezus, heeft altijd een publiek doel. Er wordt een
sfeer
gecreëerd waarin bepaalde mensen bij voorbaat al stom of lachwekkend
zijn. Het
christelijke geloof wordt bespot, door cabaretiers, door columnisten.
Dat is
makkelijk, dan hoef je niet te luisteren en dan hoef je ook geen vragen
meer
aan jezelf te stellen. Dan breng je dat stemmetje in je tot zwijgen dat
zegt:
misschien zit er toch wel wat in. Het christelijke geloof wordt zo
buiten de
discussie geplaatst. Ons
geloof is ook vatbaar voor spot. Van iemand met macht zeg je: die laat
niet met
zich spotten. Je kijkt wel uit, want als je dat doet, krijg je zelf de
volle
laag. Maar in ons geloof staan nu juist een aantal zaken centraal die
weerloos
zijn. Een mens die gevangen genomen wordt en gebonden wordt staat
centraal. In
zijn weerloosheid laat hij zien dat de dingen die hij belangrijk vindt
en die
God belangrijk vindt, niet met macht en geweld te verdedigen zijn. Probeer
het goede te doen, laat liefde belangrijk zijn, streef naar verzoening,
het
zijn allemaal kwetsbare projecten. Ze mislukken makkelijk, ze zijn
kwetsbaar,
je kan er cynisch over doen. Nog kwetsbaarder zijn de zaken waar je je
op
beroept, op een hemel en op een onzichtbare God. De vuist van de
Romeinse
staatsmacht is zichtbaar. De macht van rellen, van doodsbedreigingen en
vergeldingsacties zijn voelbaar. Maar de macht van liefde is meestal
niet
direct zichtbaar, ze werkt via een omweg, en vaak pas op de lange duur.
Pas op
de lange termijn merk je dat niet steeds je eigen zin doordrijven, niet
opscheppen en delen van je rijkdom veel meer oplevert voor jou en voor
een
gemeenschap dan de snelle verpletterende indruk van de geslaagde vent
die laat
zien wat hij heeft en doet wat hij wil. ‘We zien er niets van, waar is
dan uw
God’, zo wordt er al in het Oude Testament gespot. Jezus
vraagt ons om zo in het leven te staan. Met deze kwetsbaarheid en met
barmhartigheid om wat je verkeerd ziet gaan. Het gezin van je vriendin
waar het
huwelijk uit elkaar knalt, je had het allang zien aankomen, maar nu de
scherven
op straat liggen, ben je bij haar en heb je samen met haar verdriet
over wat
verloren is gegaan. Jezus laat Gods barmhartigheid zien. Het is deze
barmhartigheid waarmee hij aan het kruis ook zijn moordenaars niet
vervloekt,
maar voor hen bidt om vergeving: vader, vergeef het hun. Jezus vraagt
ons om zo
in het leven te staan. Dat
is ook een vorm van macht. Jezus wil iets. Hij wil
een plaats in jouw
leven. Jezus rijdt Jeruzalem binnen, toegejuichd door de mensen. Maar
hij is er
niet op gericht voor zichzelf macht te vergaren. Het teken daarvan is
het
ezeltje, dat onaanzienlijke beest. Jezus daagt uit, laat toe dat zijn
leerlingen hem zelfs koning noemen. Maar hij komt niet als een koning
of een
regeringsleider. Hij komt als de man van God. Als de mens die wijst op
God, die
ons leven klaar wil maken voor God. Dit
afzien van alle macht legt de wereld aan zijn voeten. Niet met macht
heeft
Christus onze wereld en ons hart veroverd, maar met het opgeven van
alle macht.
Niet door met agressie en kracht ons tegemoet te treden, maar door al
onze
agressie op zich te nemen verovert hij de harten van de mensen in deze
wereld.
Dat is wat steeds opnieuw fascineert. Christus gaat niet expansief naar
buiten,
maar opent zich voor alle agressie en zonde. Door zover te gaan opent
hij een
nieuwe mogelijkheid in ons hart: zo kan je ook een mens zijn. Dat wist
je nog
niet. Dit wist nog niemand, maar zo kan je ook in het leven staan, met
deze
liefde voor je medemens, met dit afzien van macht. Dat heeft zo’n
macht:
daardoor gaan zelfs de poorten van het dodenrijk open. Het
is machtiger dan welk wapen dan ook. De macht van een wapen kan
gehoorzaamheid
oproepen. En als een wapen weg is doet iedereen weer wat hij van plan
was. Maar
de macht van het evangelie verandert een mens. Het maakt een mens van
binnenuit
anders. Het maakt het hart van een mens tot een woonplaats voor Gods
geest. Zo
gaat sinds de man op het ezeltje een beweging door de wereld. Machtiger dan welke macht
ook. Want het leeft
in de harten van mensen. Gebed
|